Мета:
навчити учнів змінювати дієслова за особами і числами в майбутньому часі за
зразком, вживати ці дієслівні форми в реченнях і зв’язних висловлюваннях; розвивати
пам'ять, уважність, спостережливість; виховувати працелюбність.
Обладнання:
підручник «Українська мова. 4 клас», прислів’я, таблиця «Змінювання дієслів
майбутнього часу за особами і числами», Незнайко.
Тип уроку:
комбінований.
Хід
уроку
І. Організаційна
частина
1.1.Привітання
Дзвоник
всім нам дав наказ:
До роботи
швидше в клас!
Біля парти
станем чемно –
Плине час
хай недаремно.
Будемо
уважні і старанні всі,
Сядемо
рівненько на місця свої.
1.2.Перевірка
готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1.Перевірка
домашнього завдання
Вправа
294, с.149
-
Які
думки висловлено в кожному абзаці тексту?
-
Яка
головна думка тексту?
-
Прочитайте
розповідь про те, як впливає на вас музика, яку ви слухаєте.
-
Назвіть
дієслова теперішнього часу, їхні особу та число.
2.2.Робота
над прислів’ями
- Доповніть прислів’я, використовуючи слова з довідки.
Вкажіть. В якому часі вжито дієслова.
Заєць від куща, а жаба від зайця …
Не було б щастя, та нещастя …
З ким поведешся, того й…
Хто працює, той працю…
Слова для довідки: помогло, шанує, тікає, наберешся.
2.3.Каліграфічна
хвилинка
По ба ач еч ен ня
до побачення
-
Доберіть
і запишіть синоніми до поданих слів. (До
зустрічі, прощавай, бувай, всього найкращого, бувайте здорові, щасливо
залишатися)
2.4.Вікторина
«Дієслово»
До нас на урок завітав Незнайко. Він пропонує вам взяти
участь у вікторині, яка називається «Дієслово».
Слухайте уважно запитання вікторини:
-
Що
називається дієсловом? (Дієслово — частина мови, що називає дію предмета)
-
Яким
членом речення найчастіше є дієслово? (Присудком)
-
З
якою частиною мови найчастіше пов’язане дієслово? (З іменником)
-
Як
називається початкова форма дієслова? (Неозначена
форма)
-
На
які питання відповідає ця частина мови? (Що
робити? Що зробити?)
-
Як
пишеться частка не з дієсловами? (Окремо)
-
Молодці,
діти. Ви всі добре засвоїли тему про цю чудову частину мови.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
-
Сьогодні
на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова майбутнього часу.
IV. Вивчення нового матеріалу
4.1.Робота з підручником
Вправа 295, с.150
Він
добрий, Влас Григорович, він дасть
скрипку додому пограти. Тоді Лукаш прийде
сюди, на зелений город, і заграє.
Він заграє ту пісню, що складається
в серці, заграє так, що застигне, як зачарована, липнева ніч,
зорі припадуть до землі. І там, за
городами, за верболозами, зупиниться
і слухатиме Лукашеву гру нічний
Дніпро... (Олесь Донченко).
1.Прочитай текст.
2. Випиши з тексту дієслова
майбутнього часу. Зроби висновок: Яку дію називають дієслова майбутнього часу?
На які питання вони відповідають?
(Дієслова
майбутнього часу називають дію, яка завершиться в майбутньому. Вони
відповідають на питання: що зроблю? що зробимо? що зробиш? що зробить?)
4.2.Робота з таблицею «Змінювання
дієслів майбутнього часу за особами і числами» (вправа 296, с.150-151)
1. Розгляньте таблицю змінювання дієслів майбутнього часу за
особами і числами.
2.
Зверніть увагу на особові займенники, питання й особові форми дієслів
майбутнього часу. Зробіть висновок.
3. Виразно вимовляйте закінчення дієслів.
Візьміть до уваги! Дієслова
майбутнього часу змінюються за числами й особами. Вони відповідають на питання:
що зроблю?, що буду робити?, що робитиму; що зробиш?, що будеш робити?, що
робитимеш?; що зробить?, що буде робити?, що робитиме?; що зробимо?, що будемо
робити?, що робитимемо?; що зробите?, що будете робити?, що робитимете?; що
зроблять?, що будуть робити?, що робитимуть?: напишу, буду писати, писатиму;
напишеш, будеш писати, писатимеш; напише, буде писати, писатиме; напишемо,
будемо писати, писатимемо; напишете, будете писати, писатимете; напишуть,
будуть писати, писатимуть.
4.3.Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу – все гаразд.
4.4.Продовження
роботи з підручником
Вправа 297, с.151
1. Прочитай вірші. Знайди дієслова. Визнач їхній час.
1. Назносим каміння, назносимо
глини,
збудуємо хатку з дверима у сіни
та зробимо в хатці яснеє віконце —
засяє над нами, мов золото, сонце.
Михайло Коцюбинський
2. Зносим каміння, зносимо глину,
будуємо хатку з дверима у сіни
та робимо в хатці яснеє віконце,
і сяє над нами, мов золото, сонце.
За
Михайлом Коцюбинським
2. Випиши дієслова майбутнього і теперішнього часу за зразком.
Порівняй особові закінчення дієслів. Зроби висновок.
Зразок: Назносим — зносим.
(Назносимо – зносимо, збудуємо –
будуємо, зробимо – робимо, засяє – сяє.)
-
Прочитайте,
які закінчення мають дієслова майбутнього часу?
V. Закріплення
вивченого матеріалу
5.1.Розподільний
диктант
- Запишіть
дієслова майбутнього часу по группах: перша – дієслова 1-ї особи, друга -
дієслова 2-ї особи, третя - дієслова 3-ї особи.
Носитиму (1), носитимуть (3), носитимеш (2), готуватиме
(3), готуватиму (1), готуватимеш (2), одягатимемо (1), одягатимеш (2),
одягатиме (3).
5.2.Гра «Хто швидше?»
- Утворіть від дієслів теперішнього
часу дієслова майбутнього часу.
Читаю –
Пишу –
Мрію –
Співаю –
VІ. Підсумок уроку
- Що нового дізналися на уроці?
- Як змінюються
дієслова майбутнього часу?
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 298,
с.152.
Немає коментарів:
Дописати коментар