середа, 20 лютого 2019 р.

Тема: Дієслова майбутнього часу


Мета: навчити учнів змінювати дієслова за особами і числами в майбутньому часі за зразком, вживати ці дієслівні форми в реченнях і зв’язних висловлюваннях; розвивати пам'ять, уважність, спостережливість; виховувати працелюбність.
Обладнання: підручник «Українська мова. 4 клас», прислів’я, таблиця «Змінювання дієслів майбутнього часу за особами і числами», Незнайко.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку

І. Організаційна частина
1.1.Привітання
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно –
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі,
Сядемо рівненько на місця свої.
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1.Перевірка домашнього завдання
Вправа 294, с.149
-         Які думки висловлено в кожному абзаці тексту?
-         Яка головна думка тексту?
-         Прочитайте розповідь про те, як впливає на вас музика, яку ви слухаєте.
-         Назвіть дієслова теперішнього часу, їхні особу та число.
2.2.Робота над прислів’ями
- Доповніть прислів’я, використовуючи слова з довідки. Вкажіть. В якому часі вжито дієслова.
Ÿ  Заєць від куща, а жаба від зайця …
Ÿ  Не було б щастя, та нещастя …
Ÿ  З ким поведешся, того й…
Ÿ  Хто працює, той працю…
Слова для довідки: помогло, шанує, тікає, наберешся.
2.3.Каліграфічна хвилинка
По ба ач еч ен ня
до побачення
-         Доберіть і запишіть синоніми до поданих слів. (До зустрічі, прощавай, бувай, всього найкращого, бувайте здорові, щасливо залишатися)
2.4.Вікторина «Дієслово»
До нас на урок завітав Незнайко. Він пропонує вам взяти участь у вікторині, яка називається «Дієслово».  Слухайте уважно запитання вікторини:
-         Що називається дієсловом? (Дієслово — частина мови, що називає дію предмета)
-         Яким членом речення найчастіше є дієслово? (Присудком)
-         З якою частиною мови найчастіше пов’язане дієслово? (З іменником)
-         Як називається початкова форма дієслова? (Неозначена форма)
-         На які питання відповідає ця частина мови? (Що робити? Що зробити?)
-         Як пишеться частка не з дієсловами? (Окремо)
-         Молодці, діти. Ви всі добре засвоїли тему про цю чудову частину мови.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
-         Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова майбутнього часу.

IV. Вивчення нового матеріалу
4.1.Робота з підручником
Вправа 295, с.150
Він добрий, Влас Григорович, він дасть скрипку додому пограти. Тоді Лукаш прийде сюди, на зелений город, і заграє. Він заграє ту пісню, що складається в серці, заграє так, що застигне, як зачарована, липнева ніч, зорі припадуть до землі. І там, за городами, за верболозами, зупиниться і слухатиме Лукашеву гру нічний Дніпро...  (Олесь Донченко).
1.Прочитай текст.
2. Випиши з тексту дієслова майбутнього часу. Зроби висновок: Яку дію називають дієслова майбутнього часу? На які питання вони відповідають?
(Дієслова майбутнього часу називають дію, яка завершиться в майбутньому. Вони відповідають на питання: що зроблю? що зробимо? що зробиш? що зробить?)
4.2.Робота з таблицею «Змінювання дієслів майбутнього часу за особами і числами» (вправа 296, с.150-151)
1. Розгляньте таблицю змінювання дієслів майбутнього часу за особами і числами.
 2. Зверніть увагу на особові займенники, питання й особові форми дієслів майбутнього часу. Зробіть висновок.
3. Виразно вимовляйте закінчення дієслів.
Візьміть до уваги! Дієслова майбутнього часу змінюються за числами й особами. Вони відповідають на питання: що зроблю?, що буду робити?, що робитиму; що зробиш?, що будеш робити?, що робитимеш?; що зробить?, що буде робити?, що робитиме?; що зробимо?, що будемо робити?, що робитимемо?; що зробите?, що будете робити?, що робитимете?; що зроблять?, що будуть робити?, що робитимуть?: напишу, буду писати, писатиму; напишеш, будеш писати, писатимеш; напише, буде писати, писатиме; напишемо, будемо писати, писатимемо; напишете, будете писати, писатимете; напишуть, будуть писати, писатимуть.
4.3.Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу – все гаразд.
4.4.Продовження роботи з підручником
Вправа 297, с.151
1. Прочитай вірші. Знайди дієслова. Визнач їхній час.
1. Назносим каміння, назносимо глини,
збудуємо хатку з дверима у сіни
та зробимо в хатці яснеє віконце —
засяє над нами, мов золото, сонце.
                                          Михайло Коцюбинський
2. Зносим каміння, зносимо глину,
будуємо хатку з дверима у сіни
та робимо в хатці яснеє віконце,
і сяє над нами, мов золото, сонце.
За Михайлом Коцюбинським
2. Випиши дієслова майбутнього і теперішнього часу за зразком. Порівняй особові закінчення дієслів. Зроби висновок.
Зразок: Назносим — зносим.
(Назносимо – зносимо, збудуємо – будуємо, зробимо – робимо, засяє – сяє.)
-         Прочитайте, які закінчення мають дієслова майбутнього часу?

V. Закріплення вивченого матеріалу
5.1.Розподільний диктант
- Запишіть дієслова майбутнього часу по группах: перша – дієслова 1-ї особи, друга - дієслова 2-ї особи, третя - дієслова 3-ї особи.
Носитиму (1), носитимуть (3), носитимеш (2), готуватиме (3), готуватиму (1), готуватимеш (2), одягатимемо (1), одягатимеш (2), одягатиме (3).
5.2.Гра «Хто швидше?»
- Утворіть від дієслів теперішнього часу дієслова майбутнього часу.
Читаю –
Пишу –
Мрію –
Співаю –

VІ.  Підсумок уроку
- Що нового дізналися на уроці?
- Як змінюються дієслова майбутнього часу?

VІІ.  Домашнє завдання
Вправа 298, с.152.

Немає коментарів:

Дописати коментар