|
Мета:
|
- навчати
дітей позначати подовжені приголосні звуки двома буквами;
· розвивати слухо-вимовні
вміння; удосконалювати графічні навички.
Обладнання:
предметні малюнки (плаття, насіння, латаття, коріння,
ванна, гілля, взуття).
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
1. Організація класу до уроку.
1.1. Створення ситуацій психологічного комфорту
та емоційного настрою.
Встаньте, діточки,
скоріше,
Усміхніться всім
миліше,
Привітайтесь:
"Добрий день!"
Продзвенів дзвінок:
"дзелень"!
1.2. Перевірка готовності робочих місць до уроку.
2. Актуалізація знань, умінь та навичок учнів
2.1. Звуко-буквений
аналіз слова.
– Послухайте вірш А.
Свашенко. Про що в ньому йдеться?
У
темному лісі,
Якраз на узліссі,
Збиралися хлопці пограти в квача.
Тут хлопчика Митю
Івась догнав миттю
Й торкнувся легенько йому до плеча.
—У яку гру грались хлопці?
—Де вони гралися? Як?
—Повторіть за мною пари слів, що римуються у вірші: лісі
— узліссі,
Митю — миттю.
Митю — миттю.
—Які звуки в словах вимовляються
подовжено? Повторіть слова
з цими звуками.
з цими звуками.
—Послухайте ще один вірш. Назвіть
слова з подовженими приголосними звуками.
Малесенька Соня
Спитала
спросоння:
— Чи хочеться Вані
Скупатись у ванні?
(Спросоння, ванні.)
– Відгадайте загадку.
На базарі не знайти,
на вагах не зважити,
ціну не скласти,
а життя без цього не прожити.
(Знання)
– Скільки складів у слові знання?
– Назвіть звуки першого складу. Позначте їх у схемі.
– Назвіть звуки другого складу. Подовжений приголосний
звук у схемі позначається двома крапками.
– На письмі подовжений звук позначається двома однаковими
буква
ми. Позначте звуки слова відповідними буквами.
3. Повідомлення
теми і завдань уроку
Сьогодні на уроці ми будемо навчатися вимовляти подовжені
приголосні звуки в словах і позначати їх на письмі буквами.
4. Вивчення
нового матеріалу.
4.1. Запис слів з подовженими приголосними
звуками.
— Назвіть уроки,
які є у вас у першому класі. (Читання, письмо, математика, довкілля, праця,
фізкультура, малювання тощо.) У яких назвах вимовляються подовжені
приголосні звуки? (Читання, довкілля, малювання.)
— Відкрийте прописи на с. 60. Прочитайте перше слово. Що
позначають дві букви нн, у слові читання? (Подовжений м'який приголосний
звук [н':].)
Учні спочатку наводять за пунктиром буквосполучення нн, потім записують слово біля зразка.
— Як треба виконувати завдання на уроці? (Старанно,
охайно, уважно тощо.)
– Яке зі слів написано в зошиті? Назвіть подовжений
приголосний звук у слові старанно.
— Спишіть слово за
зразком у прописах.
— Послухайте вірш. У якому слові чується подовжений
приголосний звук?
Перепілка скаче
в молодій пшениці:
виполемо зілля!
Нап'ємось водиці.
Г. Зейлер
— Що таке зілля? (Різноманітні трав'янисті рослини; трава,
бур'яни.)
— Назвіть подовжений звук у цьому слові, охарактеризуйте
його. ([л’:] — подовжений м'який приголосний звук.) Якими
буквами його позначимо на письмі?
Діти прописують у прописах буквосполучення лл і
слово зілля.
— Прочитайте
наступне слово. Чому воно написане з великої букви? (Поділля — назва
місцевості, що розташована в низині.)
— Що позначають дві букви мл,
у слові? Запишіть слово біля зразка.
4.2. Фізкультхвилинка.
4.3. Розвиток мовлення учнів. Звуко-буквений аналіз
слів.
— Послухайте вірш-скоромовку В. Лучука. У якому слові є
подовжений приголосний звук?
Грізно грима грім горою —
гонить гомін градобою.
Гнеться груш гнучке гілля.
Гонить гуси. Гнат:
– Гиля!
Учні декілька разів вимовляють слово гілля, заучують
другу частину вірша напам'ять і проговорюють як скоромовку. —- Зробіть
звуко-буквений аналіз слова гілля.
– Послухайте ще скоромовки. Назвіть слова з подовженим
приголосним звуком.
На узліссі довелося
наполохать Лесі лося.
Ходить посмітюха по смітті
з маленькими по смітюшенятами.
У сніжнім безмежжі — стежки ведмежі.
4.4. Письмо слів із
подовженим приголосним звуком.
— Послухайте вірш Христини Білоус. Назвіть слова з
подовженим приголосним звуком.
Весняні сади
Задзвеніли сади піснями.,
Одягнулися в білі плаття
І розквітлими пелюстками
Запалали, немов багаття.
(Плаття, багаття.)
— Яке із цих
двох слів записано в прописах? Що таке багаття? (Вогнище, ватра. Купа дров,
хмизу, що горить.)
Ватра, вогнище, багаття!
А вогонь один? Та ні!
Різні назви, різні плаття,
Різні лики вогняні.
Д. Павличко
— Прочитайте наступне
слово. Що таке мотуззя? (Виріб для зв'язування або прив'язування;
багато мотузок.)
— Який
подовжений приголосний звук вимовляється у слові колосся?
Учні спочатку прописують буквосполучення зз, сс, потім
слова.
— Послухайте вірш
Ганни Черінь. Назвіть слово з подовженим приголосним звуком.
Заспівало збіжжя в полі,
бо тепер води доволі.
Посилає нам привіти:
— Буду жити! Буду жити!
— Що таке збіжжя?
(Хлібні злаки, зерно.)
— Назвіть подовжений приголосний звук у цьому слові.
Напишіть слово за зразком.
— Подивіться, скільки слів ми записали на сторінці!
Прочитайте їх хором, чітко вимовляйте подовжені приголосні звуки.
4.5. Малюнковий диктант.
Учні працюють у додаткових зошитах для письма.
Учитель показує предметний малюнок — діти записують
слова.
Плаття, насіння, латаття, коріння, ванна, гілля, взуття.
4.6. Списування з друкованого шрифту.
— Прочитайте
вірші, надруковані на дошці.
На осінньому осонні
Дзумкотіли оси сонні.
Г. Химич
— Що таке осоння? (Незатінене місце, що освітлюється
та обігрівається сонцем; підсоння.)
Зелене листя, трави. На лататті
зелена жабка у зеленім платті..
/. Січовик
— Спишіть у
зошити один із віршів на вибір.
5. Підсумок уроку
— Які звуки ми
навчалися вимовляти у словах?
— Як на письмі
позначається подовжений приголосний звук?
— Назвіть слова
зі звуками [н':], [л':], [с':], [з’:], [ж’:], [т':].
Немає коментарів:
Дописати коментар