середа, 20 лютого 2019 р.

Тема: БУДОВА ТЕКСТУ (ВІДНОВЛЕННЯ ТЕКСТУ З ДЕФОРМОВАНИХ СКЛАДОВИХ ЧАСТИН)


Мета:
ü поглибити знання учнів про будову тексту;
ü вчити відновлювати текст з де­формованих складових частин;
ü розвивати пам'ять, образність мис­лення, уміння послідовно формулювати думки і поєднувати їх у зв’язному викладі; виховувати почуття взаємодопомоги, дружби.

Обладнання: Ілюстрації до казки, малюнки їжака та зайця, таблиця «Почуття».

Хід уроку

I. Організаційний момент.
1. Вступне слово вчителя.
— Ми, дорослі і малі, — частинка живої природи —так часто не помічаємо навколишньої краси, не звертаємо уваги на наших менших друзів. Сьогодні я хочу нагадати вам, що поруч стільки прекрасного, доброго, треба тільки по­дивитися на світ іншими очима.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
III. Робота з мовним матеріалом.
— Про кого піде мова на сьогоднішньому уроці, ви дізнаєтесь, коли відга­даєте загадки:
1. Відгадування загадок.
Хто вдягнувся в піджачок
Із голок і колючок?
Колір в нього сіруватий,
Ніс — неначе в поросяти.
Доторкнусь до колючок —
Він згортається в клубок.  (їжачок)
Невеличкий сам на зріст, Довгі вуха, куций хвіст. (Заєць)
— Які ще загадки ви знаєте про цих звірят?
— Що ще цікавого про них вам відомо?
2. Робота за серією малюнків.
а) Розгляд серії малюнків.
— Діти, подивіться уважно на малюнки.
б)  Відповіді на запитання.
— Кого ви бачите на них?
— Як ступає по болоту їжак? (їжак іде дуже обережно, дорогу перевіряє
палицею.)
— Для чого палицею перевіряти дорогу? (Він це робить для того, щоб не
загрузнути в болоті.)
— Чому заєць поглядає насмішкувато? (Він перестрибував з купи на купу
і вдавав з себе героя.)
— Що трапилося із зайцем? (Сірий провалився в болото.)
— Чому він перелякався? (Бо міг втопитися.)
— Хто допоміг зайцеві? (Йому допоміг їжак.)
— Як їжак врятував невдаху? (їжак простяг палицю і витяг невдаху з боло­та.)
— Чому заєць опустив очі? (Йому стало соромно, що він сміявся з їжака.)
— Чому він такий сумний? (Зайчику прикро й соромно, що з ним трапилась
така історія.)
Кому ти співчував? (Я співчував зайчикові, бо він потрапив у біду і міг
загинути через свою самовпевненість.)
— А коли радів? (Тоді, коли їжачок врятував сірого.)
— Кого можна назвати справжнім другом? (Справжнім другом можна на­звати їжачка, бо він не залишив у біді насмішкуватого невдаху.)
3. Складання усно казки за серією малюнків. (Завдання 3, зошит, с. 16).
а) Бесіда.
— З яких частин може складатися казка? (Зачин, основна частина, кінцівка.)
— Як починаються казки? (Давно колись, за сивої давнини, од­ного разу.)
— Яке речення ми виберемо для зачину нашої казки? (Одного разу ішли
болотом зайчик та їжачок.)
б) Робота над основною частиною.
— Хто продовжить казку? (2-3 учні).
в) Підбір кращого заголовка із трьох запропонованих. (Завдання 4, зошит, с. 17). Паличка-виручалочка. Заєць-невдаха. Справжній друг.
— Як ви думаєте, який заголовок підійде найкраще? (Я думаю, що найбільш вдалим буде заголовок "Паличка-виручалочка").
Фізкультхвилинка.
Вийшли діти у лісок,
 Заглянули за дубок.
Побачили зайчика,
Поманили пальчиком:
 — Зайчик, зайчик, пострибай,
Свої лапки виставляй.
Почав заєць танцювати,
Малих діток забавляти.
Разом з зайчиком скоріше
Потанцюєм веселіше.
IV. Робота з деформованим текстом.
1.  Читання речень учнями.
2. Відповіді на запитання.
— Чи зв'язані речення між собою? (Речення зв'язані між собою, бо в них розповідається про одну подію і про одних героїв.)
— А чи можна назвати їх текстом? (Ні, тому що немає послідовності.)
3. Нумерація абзаців.
4. Запис основної частини у зошит (самостійно).
5. Перевірка записаного.
V. Підсумок уроку.
1. Вчитель.
— Чи сподобався вам урок? Чим?
— Що ви взяли для себе із нього?
— Я хочу, щоб в усіх вас були справжні друзі і щоб ви також були такими, адже друзів пізнають у біді.
2. Вивчення "мирилки".
— Аби після суперечки ви змогли помиритися, ми вивчимо "мирилку".

Тема: ЗАСОБИ ЗВ'ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ
Мета:
Ø закріпити уявлення учнів про текст, про засоби зв'язку між реченнями в тексті;
Ø вчити добирати слова, близькі за значенням, та уникати повто­рень;
Ø збагачувати словниковий запас; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: Муляж (малюнок) сови, конверти із завданнями, прапорці — сигнальні знаки, медалі.
Тип уроку: Урок-гра.

Хід уроку
I. Організаційний момент.
Діти займають свої місця за партами, які розставлені півколом (зліва і спра­ва). На столі — конверти із завданнями, поряд — Сова. На партах — прапорці (сигнальні знаки), зошити, ручки.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
— Увага! Увага! Сьогодні в першому класі встановлено відеокамеру. Адже зараз відбудеться нетрадиційний урок-гра, урок-змагання знавців.
— Зустрічаються знавці двох команд: "Умійки" і "Знайки". Привітаємо їх оплесками.
2. Привітання капітанів.
— Капітани команд! Привітайте один одного! (Виходять капітани двох ко­манд.)
1-й учень.                    
Ми, дівчата і хлоп'ята,
Всі — правдивії малята!
Бо ніколи і ніде
Друзів ми не підведем.
2-й учень.                   
 А незнайки й поспішайки
Хай завчать такі слова:
Невезіння від невміння
Та від поспіху бува!
(Капітани команд потискують один одному руки.)
Вчитель. Бажаю вам успіху!
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
— Сьогодні запитання торкатимуться теми "Засоби зв'язку речень у тексті". Наше завдання — активізувати і поповнити словниковий запас, вчитись доби­рати слова, близькі за значенням, та уникати повторень.
IV.   Робота з мовним матеріалом.
Ознайомлення з правилами гри.
Вчитель (з допомогою Сови) бере конверт, читає завдання Сови. На обгово­рення пропонується 1 хвилина. Право відповідати надається команді, яка пер­шою підняла прапорець. За правильні відповіді — нагороди, медалі мудрої Сови.


Конверт № 1.
а) Завдання. Послухати текст.
На луках ростуть лікарські ромашки. Ромашки з білими пелюстками та жов­тими серединками. Квіточки ромашки розміщені на тонких гнучких стеблах. Гарні квіти — ромашки!
б) Бесіда.
— Яке слово повторюється в тексті? (Ромашка).
— Чи вдалий текст, коли в ньому повторюються слова? (Ні).
— Що треба робити, аби уникати таких повторень? (Замінювати ці слова близькими за значенням).
— Якими словами можна замінити слово ромашка! (Вона, квітка, красуня, білявка).
в) Висновок.
— Такі слова зв'язують речення, удосконалюють текст.
г) Нагородження.
 Конверт № 2.
Робота над текстом "Хижак". (Завдання 1, зошит, с. 19.)
а) Завдання. Прочитати текст. Підкреслити слова, що зв'язують речення.
б) Відповіді на запитання.
— Які слова вживаються замість слова орел!
— Для чого?
– Спробуйте прочитати текст, вживаючи тільки слово орел, коли йдеться про птаха.
в) Висновок.
— Слова він, птах, хижак вжито замість слова орел, аби не повторювати його в сусідніх реченнях. Крім того, ці слова допомагають пов'язувати між со­бою речення.
г) Нагородження.
Конверт № 3.
а) Завдання. Відгадування загадки і ребуса. (Завдання 2, зошит, с. 19, 20).
Загадка (із зошита).
б) Бесіда.
— За якими прикметами можна впізнати зайчика?
— В яких казках є це звірятко?
в) Робота в зошиті.
— Як по-іншому можна назвати зайчика? (Звірятко, сіренький, вухастик, він, боягуз).
г) Нагородження.
Конверт 4.
а) Завдання. Відгадати загадку.
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
та великий має хвіст.
Як намисто,— оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. (Білочка).
б) Робота в зошиті. (Завдання 3, с. 20).
— Як ще можна назвати білочку? (Руда, трудівниця, прудка, вона, звірят­ко,...) (колективно).
— Чи можна лісових звірят тримати у клітці?
— Чому?
в) Виконати завдання 3 у зошиті (самостійно). Хлопчик — він, школяр, товариш, учень. Берізка — дерево, воно, білокора красуня, струнка. Діти — друзі, товариші, вони, школярі.                        ,
г) Нагородження.

Фізкультхвнка.
Конверт № 5.
а) Завдання. Послухати вірш.
Зайчик зайчика питає,
Чом той зайчик так стрибає?
— Я підстрибую, стрибаю,
Бо стрибучі ніжки маю.
б) Виконання рухів.
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо.
Усі вправи пригадаймо.
П'ять! Шість! Засміялись,
Кілька разів понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у світлий клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.

V. Самостійна робота.
Конверт № 6.
а) Завдання. Прочитати текст. Вставити слова, що зв'язують речення. (Зав­дання 4, зошит, с. 21),
б) Читання тексту (мовчки).
в) Читання слів для довідок.
г) Робота в зошиті (с. 21). ґ) Нагородження.
VI. Підсумок уроку-гри.
1. Слово вчителя.
— Наш урок-гра підходить до кінця. Підрахуйте свої нагороди від Мудрої Сови.
Команда "Вмійки" отримала ... медалей (оплески). Команда "Знайки" отримала ... медалей (оплески). Працювали всі старанно, активно. Вітаємо вас із перемогою!
— Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар