Мета: ознайомити учнів з новим розділом
«Літературні казки зарубіжних письменників», з «Казкою про царя Салтана...»
видатного російського поета О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки,
привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати
словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість,
пам’ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обґрунтовувати свою думку; виховувати
доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засуджувати жорстокість,
заздрощі, ненависть.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Гра «Здогадайся: хто
це?»
— Відгадайте, про кого йдеться.
·
Донечка, хазяєчка, вертуха, внучка, помічниця, рукодільниця — ...
(дівчина).
·
Сильний, злий, зубатий, сірий, хижий — ... (вовк).
·
Ходить, жує, бекає — ... (вівця).
·
Літає, плаває, клює, ґелґоче — ... (гуска).
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах. Гра
«Дуель»
Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом рубрики
«Перевір свої досягнення». Оцінюють
відповіді одне одного.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
УРОКУ
1. Вступна бесіда
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
— Прочитайте його назву.
— Які твори будемо вивчати в цьому розділі?
— Які твори письменників ми вже вивчали?
2. Гра «Продовж
речення»
·
Вивчаючи твори цього розділу, я навчуся...
·
Я дізнаюся...
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Бджілки»
Самостійне напівголосне читання учнями вірша Ліни Костенко
«Затишно дітям в пазусі казок...»
— Яких казкових героїв згадує поетеса у своєму вірші?
— Які з цих казок ви читали?
— Які хочете прочитати?
2. Конкурс знавців
казок зарубіжних письменників
·
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука
несла.
Хто дівчинку ту по дорозі
зустрів?
Як казка ця зветься? Хто б
відповів? («Червона Шапочка»)
·
Якось у школу із книжкою
Прямував дерев’яний
хлопчисько,
І потрапив якось сам
В полотняний балаган.
Як називається ця книжка?
А як зветься сам хлопчисько?
От підказка, друзі, вам:
Його дівчинка Мальвіна
Називала... (Буратіно).
·
Допоможе завжди вам,
І птахам, і дітлахам.
Він під деревом сидить,
Добрий лікар... (Айболить).
·
Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички. (Попелюшка)
·
Він веселий й незлобливий,
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик
Робін,
І товариш — П’ятачок.
До прогулянок він ласий,
Є на мед чутливий нюх.
Зветься плюшевий ведмедик,
Всім відомо,.. (Вінні-Пух).
·
Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто
приходить?
І на свято він дістався —
Скажем дружно: «Здрастуй,
... (Карлсон).
·
Народилась я в горошині,
В шкаралупі я жила,
Але якось раз мене
З вікна Жаба понесла.
В старої миші я була,
І з кротом зустрічалась я.
І ластівочка мене на крилах
До тюльпану принесла. (Дюймовочка)
3. Фізкультхвилинка
4. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання учнями статті «Олександр Пушкін»
— Де народився видатний російський поет? У якій сім’ї?
— До кого він ставився з особливою любов’ю?
— Які віршовані казки створив О. С. Пушкін?
— Які з них ви читали?
— Які хочете прочитати?
— Сьогодні ми прочитаємо уривки з «Казки про царя Салтана...» у
перекладі Наталі Забіли.
5. Опрацювання першої
частини «Казки про царя Салтана...» О. С. Пушкіна
1) Виразне читання першої частини вчителем.
— Чи подобається вам казка?
— Назвіть персонажів казки.
2) Словникова робота.
Читання тлумачень слів аршин, сваха, обмова у підручнику (с.
138).
3) Читання першої частини учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту першої частини з елементами вибіркового читання.
— Що робили сестри під вікном?
— Про що мріяла кожна з них?
— Хто слухав сестер?
— Що вирішив цар?
— Куди поїхав цар після весілля?
— Який наказ він залишив молодій цариці?
— Хто народився у цариці?
— Що зробила молода мама?
— Чому сестри і сваха захотіли погубити царицю?
— Що вони зробили?
— Який лист написали цареві?
— Як цар відреагував на лист?
6. Фізкультхвилинка
7. Опрацювання другої
частини «Казки про царя Салтана...» О. С. Пушкіна
1) Словникова робота.
Читання тлумачень слів зорить і дозор у підручнику (с.
139–140).
2) Гра «Рибки».
Самостійне мовчазне читання казки учнями
— Які нові персонажі з’явилися в казці?
— Хто такий Гвідон?
— Що ви можете сказати про княгиню?
— Хто такий Чорномор?
3) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Як удалося врятуватися цариці з немовлям?
— Хто дав князеві ім’я Гвідон?
— Як цар Салтан оголосив про своє рішення їхати до Гвідона в
гості?
— Які слова свідчать про те, що Гвідон з нетерпінням чекав на
гостей?
— Кого він побачив на палубі?
— З якими почестями зустрічав царя Салтана?
— Яке диво побачили гості біля городської брами?
— Що вразило їх на широкому дворі?
— Як цар зустрів царицю?
— Що робили ткачиха й повариха?
— Чому цар помилував їх?
— Прочитайте кінцівку казки.
8. Робота за
ілюстраціями
— Розгляньте ілюстрації до цієї казки.
— Кого художники зобразили на ілюстраціях? Які кольори вони
викори-стали?
— Який настрій вони створюють? Як передають характер персонажів
казки?
— Яким рядкам казки відповідають ілюстрації?
— Які малюнки створили б ви за сюжетом казки?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який твір ми вивчали?
— Хто його автор?
— Чого вчить нас казка?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати уривки з казки (с. 135–142).
Немає коментарів:
Дописати коментар