Tema : Morarul (din creația populară)
Scopul:
-
Continuarea
formării deprinderilor de citire conștientă, cursivă , expresivă și redarea conținutului celor citite .
-
Îmbogățirea
cunoștințelor elevilor despre creația
populară , trăsăturile ei caracteristice și deosebirea de literatura cultă .
-
Formarea
deprinderilor de exprimare corectă și îmbogățirea vocabularului cu cuvinte și
expresii plastice .
-
Trezirea
interesului de a citi .
-
Dezvoltarea
gândirii și imaginației creatoare .
-
Educarea
dragostei față de limba maternă , a
stimei și respectului față de oamenii ce
ne înconjoară.
Metode și procedee
-
Frontal
-
Individual
-
În perechi
-
Conversația
-
Situații
problematice
-
Tehnologii
inovatoare :
(atac
mintal,paiengeniș tematic , cubuirea , tehnologia”Pres„, diagrama Vena )
Tipul lecției: de predare a materiei noi .
Materiale
: microfon, medalii
,fișe,cubul,multimedia.
Desfășurarea lecției
1.Organizarea clasei
Clopoțelul a
sunat,
În clasă ne-a
adunat.
Clasa doua ne
numim
Și citirea o
iubim.
Oaspeți dragi,vă
sălutăm!
Sănătate vă urăm!
În bănci ne
așezăm.
-Ce lecție avem?
-Citirea.
-Gândiți-vă și spunețimi cum ați dori să fie lecția de
astăzi?
(interesantă,să învățăm ceva nou,productivă.)
-Dar pentru aceasta ne amintim cum trebuie să fim la
lecție?
(disciplinați,activi,atenți)
Dar pentru ca lecția să părcurgă bine trebuie să avem și-o dispoziție bună.
Zâmbim unul altuia și ca zâmbetul acesta sâ fie pe buzele
voastre pe parcursul întregii lecții.
Eu aștept de la voi rezultate bune,să citiți expresiv,să
vă expuneți gândurile.
Astăzi la lecție noi vom citi,vom povesti,vom petrece
diferite jocuri.
Exerciții de formare a capacităților de citire.
Ca să putem
bine,frumos expresiv citi trebuie:
a)Antrenarea
plămânilor:
1)mirosim floarea.
2)stângem lumânarea.
b)Exerciții
pentru ochi:
(dăm ochii în sus,în jos,în dreapta,în stânga)
C)Citirea cu o
răsuflare:
Căruțașul cară cărțile cărturarului cu carul.
d)1)Tuc-Tuc-Tuc-noi am cumpărat pătuc.(vesel)
2)Ța-Ța-Ța-noi avem căpriță da.(trist)
3)U-U-U-trenul face-n gură U-U-U-!(repede)
2.Verificarea
cunoștițelor.
§
Metoda
cubului
-
Ce-ați pregătit pentru lecția de astăzi?
-
Ce este acest text?
-
Cum ați recunoscut că-i o poveste?
-
În ce fel este scrisă povestea?(proză
sau versuri).
-
Cine este autorul textului
citit?(creația populară)
-
Prin ce se deosebește literatura
populară de literatura cultă?
Literatura cultă e scrisă de autor, scriitor.
Creația populară e creată de
popor și transmisă pe calea orală.
III.
Anunțarea temei noi!
Despărțiți
șirul de litere în cuvinte și veți afla proverbul ce reflectă ideia principală
a lecției.
Lăcomiastricăomenia
-
Cum înțelegeți acest proverb ?
-
Care-i părerea voastră?
Tema: Morarul
(din creația populară) !
Ø
Citirea
model
Ø
Vocabularul
Feliuță – bucată
Nu am saț - flămând
Vamă-plată,taxă
- Care-s eroii principali?
- Cum era morarul?
- Ce l-a rugat omul sărac?
- De ce la urmă morarul s-a
săturat cu o feliuță de pâine ?
- Cum trebuie să ne purtăm cu cei di jurul
nostru?
Minuta
de înviorare
Ø
Citirea
în lanț
Ø
Citirea
pe ales
-
Găsiți sinonimul cuvântului zgârcit
și înlocuiți-l în text.
-
Citiți introducerea textului.
-
Găsiți propoziția cu rugămintea
săracului.
-
Citiți aliniatul unde săracul a
împărțit colacul.
-
Găsiți cuvintele care conțin gândul
principal.
Ø
Citire
la repeziciune (30 secunde)
Ø
Lucrul
în perechi
Ordonează planul de idei în ordinea cuvenită:
Omul sărac la moară.
Tăierea colacului în felii.
Vama luată de morar.
Rugămintea săracului.
Învățătura .
Mirarea morarului.
Ø
Lucrul
pe grupe
I.grupă
Alcătuiți câmpul lexical al cuvântului zgârcit
II.grupă
Puneți cuvintele la locul lor și tălmăciți cum înțelegeți sensul
proverbelor.
Nu zice,ajunge,niciodată,lacomul.
Și sărac,la bogăție,lacom,la minte.
III.grupă
Citiți pe roluri
IV. Sistematizarea și
generalizarea cunoștințelor
-
Cine este autorul textului citit?(face
parte din creația populară)
Cu ajutorul diagramei Vena vom
delimita prin ce se deosebesc și prin ce se aseamănă literatura cultă și
literatura populară.
Diferă
Literatura cultă- e srisă
de autor – scriitor .
Creația populară – e
creată de popor și transmisă pe cale orală
Comun
Au titluri , temă , ideia principală , personaje , întroducere, cumprins ,
încheere.
-
Care proverb ne reflectă ideia
principală a textului ?
-
La lecție ni-am înbogățit vocabularul,
am citit ,am lucrat în grup.
-
Pentru ce ne trebuiesc cunoștințele
acumulate ?
-
Ce urme v-au rămas în suflet ?
-
Ce este actual în tema de azi?
-
Această povestire m-a învățat și am luat
pentru mine ca învățătură...
Ø Metoda
«Pres »
Ø Eu socot
...
Ø De aceia că...
Ø Înseamnă
că...
V. Tema pentru acasă
De citit textul „Cele patru dorințe”(după C.Ușinski)
De pregătit:
I.grupă- ghicitori,proverbe,zicători
II.grupă-desene
III.grupă-poezii
Tehnologia bursacului
- - Ce am luat pentru mine de la lecție?
- -Vreau să aflu
Немає коментарів:
Дописати коментар