понеділок, 4 лютого 2019 р.

Citirea


Clasa: 2
Obiectul: Citirea literară
 Tema:  Furnica stăruitoare. Vasile Suhomllinski.
Tipul lecţiei:  Predare-învăţare.
Scopul lecţiei:
-         A forma deprinderi practice de citire sinestătătoare, de a găsi  ideea principală a textului, a analiza cele citite din text.
-         Să răspundă la întrebări vizând conţinutul textului, dovedind înţelegerea semnificaţiei mesajului acestuia.
-         Să citească corect şi fluent textul , ţinând seama de semnele de punctuaţie şi de ortografie;
-         Să acţioneze individual şi în echipă, pentru realizarea sarcinilor de lucru.
-         Să expună informaţii despre autorul poeziei, curiozităţi despre viaţa furnicilor.
-         A educa dragostea faţă de animale, muncă, acurateţe, bunătate, adevăr.
Metode şi procedee: explicaţia, conversaţia, povestirea, citirea selectivă, metoda "Atac mintal"
Mijloace didactice: mijloacele tehnice, tablouri la temă, ilustrate, fişe de lucru.
Desfăşurarea lecţiei
1.Organizarea clasei


2. Actualizarea cunoştinţelor.
2.1 Cuvântul întroductiv al învăţătorului.
- La  citire literară de astăzi o să avem o lecţie deosebită. A-ş putea-o compara cu silueta unui om. Uitaţi-vă căpuşorul, ochii, urechiuşele, guriţa. Deci:  gândim logic, privim  şi vedem, ascultăm şi auzim, convingem unul pe altul, ţinând cond de  ideile colegilor.
3. Controlul temei de acasă. (Apare furnicuţa).
(Le aduce însărcinări. Teste pe fişe).



Sunt harnica furnică
Cu sacii amandoi
Mă duceâ pe carare
La mine-n  musuroi.
Acolo este casa
Cu camarute mici
Cu rafturi si sertare
Dulapuri, dormitoare.
Si scoala unde-nvata
Copiii de furnici.
Invata sa citeasca
In limba furniceasca.       




                    1 - variantă
1.     Unde s-au pornit copii?
a)     la şcoală
b)    la grădiniţă;
       2.Cu ce se ocupa furnica?
a) se odihnea
b) trăgea un pai ;

3. Ce făcea  gândăcelul?
a) aduna mâncare pentru prânz
b) se juca;
4. Unde au alergat copiii?
a) la pârâu
b) la munte;


2       – variantă
1. Pe unde trecea drumul copiilor?
a) pe lângă un imaş
b) pe lângă un crâng;
2. Care a fost primul lucru pe care l-au zărit copii?
a) un gândăcel auriu
b) o buburuză;

3. Unde alerga iepuraşul?
a) spre pădure
b) spre pârâu;
4.De ce s-a supărat pârâul?
a) copiii i-au spus că el nu are nici o treabă
b) copiii i-au spus că el este murdar


3.1. Citirea selectivă a textului de către copii.


Haideţi să găsim in textul pe care la-ţi citit acasă :
- Găsim fragmentul unde se spune că copiii au aruncat abecedarele în iarbă.
- Găsim şi citim dialogul dintre pârâu şi copii(pe roluri).


3.2. Conversaţi după conţinutul textului, metoda "Atac mintal" :
- Care a fost comportamentul copiilor la început?
- Cum credeţi, de ce i-a mustrat conştiinţa?
- În ce formă e scris textul ?
- Cum ne îndeamnă autorul să fim?
3.3 Tehnologia interactivă  "Continuă propoziţia" .
- Doi copii, un frate şi o soră, ...
- Aruncară amândoi abecedarele în iarbă...
-Iepuraşul cafeniu alerga spre...
 -Nu uitaţi că odihna şi joaca nu sunt...
4. Învăţarea temei noi.
Pentru ca voi puţin să vă înveseliţi puţin eu am să vă citesc o ghicitoare.
4.1 Ghicitoare:
Mică, dar voinică,                                 
În spate ridică
Sacul cu povara,
S
ă-l ducă la moară.    (Furnica)
4.2  Minuta de înviorare.
4.3 Anunţarea temei şi scopului.
- Astăzi o să continuăm să citim un alt text din capitolul "Animale sălbatice".
Furnica stăruitoare.
4.4 Cuv. Întroductiv despre V. Suhomlinski."Minuta biografică".
Textul este scris de un scriitor care a fost şi el invăţător. A îndrăgit mult copiii şi a scris pentru ei foarte multe lucrări.
V.O.  Suhomlinski s-a născut la 28 septembrie 1918. A terminat şcoala natală în satul natal. La 17 ani a devenit învăţător.În anul 1941 merge la război.Apoi devenise director la şcoală. Cariera pedagogică durează 35 de ani.  Citiţi lucrările lui. Sunt foarte înteresante.
4.5 Citirea model de către inv. a textului"Furnica stăruitoare".
Facem mai un popas şi ascultăm povestirea lui V. Suhomlinski "Furnica stăruitoare". 
4.6  Lucrul cu cuvintele necunoscute.
În acest text am întâlnit următoarele cuvinte necunoscute:
Libelulă – insectă cu corpul lung şi subţire, cu capul mare şi cu aripile străvezii, care trăieşte de obicei pe lângă ape;
Zace – a fi lăsat în părăsire;
Cotileşte – a se rostogoli;
Lehamite – a fi grozav de plictisit;
4.7 Analiza tabloului din carte.
5. Consolidare.
5.1 Recitim (metoda de accelerare).
 Jocul «Recitim»
Recitirea o să petrecem după metoda de accelerare. Deschidem cărţile pentru  citirea textului. Luăm creionaşele şi 1 min.  citim . Ne pregătim! Începem!
-         Stop! Facem primul semn.
Citim mai 1 min. iarăşi de la început. Facem iarăşi semn. Cine a citit mai mult cuvinte a doua oară ridică mâna. Bravo! Cu câte? Numărăm.
5.2 Jocul"Cine citeşte mai atent”
Găsim şi citim propoziţiile  în care sunt folosite cuvintele de la lucrul cu cuvintele necunoscute(libelulă, zace,cotileşte,lehamite).
5.3 Citirea selectivă.
- Găsim şi citim  dialogul dintre libelulă şi furnică.
5.4 Jocul "Cine este?"
Ascultaţi descrierea şi spuneţi despre care personaj din poveste este vorba.
a)     Mică, frumuşică, harnică, negrişoară, stăruitoare.
b)    Mică, corpul lung şi subţire, aripele stravezii.
5.5 Jocul "Cubuşorul magic".
6 plicuşoare de diferite culori cu întrebări asupra textului.
Unde mergea furnica?
Ce sfat a primit furnica de la libelulă?
Ce le ducea furnica copilaşilor ei?
Descri-o pe furnică?


Ce a zărit furnica în mijlocul drumului?
Descri-o pe libelulă?

De ce furnica a lăsat jos firul de mac?
A reuşit furnica să ducă sâmburele de bostan copiilor ei?


A putut furnica să ridice sâmburele de bostan?
Ce i-a răspuns furnica libelulei?

Cine a inceput să râdă de furnică?
Furnica rotindu-şi privirile o zări pe...


5.5 Ştiaţi că...  Curiozităţi despre furnică:
- lungimea corpului: 2 – 7mm, insa exista si furnici care pot atinge 2,5 cm;
- furnicile pot avea culori de la albastru sau violet, pana la verde, rosu sau maro;
-  fiecare furnică are 6 picioare puternice;
- o furnica poate ridica de 20 de ori greutatea ei;
- furnicile au doua maxilare puternice, care functioneaza precum  foarfecele;
- o furnică lucratoare traieste intre 45 si 60 de zile;
- fiecare furnica prezinta 2 stomacuri: intr-unul acumuleaza mancare pentru sine, iar in celalalt pentru colonie.
5.6 Lucrul cu propoziţia deformată.
stăruinţă

doriţă.

ajunge
Prin
vei
şi
muncă
la


(Prin muncă şi prin stăruinţă vei ajunge la dorinţă.)
6.  Generalizare.
6.1 . Convorbire de încheiere.
6.2  Temă pentru acasă.
De citit și de povestit textul   Furnica stăruitoare.







Citirea
Vasile Suhomlinski
Furnica stăruitoare



                   Învățătoarea claselor primare                                                                                 Cârnaț Elena I.

Немає коментарів:

Дописати коментар