Clasa: 2
Obiectul: Citirea literară
Tema: Furnica stăruitoare. Vasile Suhomllinski.
Tipul lecţiei: Predare-învăţare.
Scopul lecţiei:
-
A forma
deprinderi practice de citire sinestătătoare, de a găsi ideea principală a textului, a analiza cele
citite din text.
-
Să răspundă la întrebări vizând conţinutul
textului, dovedind înţelegerea semnificaţiei mesajului acestuia.
-
Să citească corect şi fluent textul , ţinând seama
de semnele de punctuaţie şi de ortografie;
-
Să acţioneze individual şi în echipă, pentru realizarea
sarcinilor de lucru.
-
Să expună informaţii despre autorul poeziei,
curiozităţi despre viaţa furnicilor.
-
A educa dragostea faţă de animale, muncă,
acurateţe, bunătate, adevăr.
Metode şi procedee: explicaţia, conversaţia, povestirea, citirea selectivă, metoda
"Atac mintal"
Mijloace didactice: mijloacele
tehnice, tablouri la temă, ilustrate, fişe de
lucru.
Desfăşurarea lecţiei
1.Organizarea clasei
2. Actualizarea
cunoştinţelor.
2.1 Cuvântul întroductiv al
învăţătorului.
- La citire literară de astăzi o să avem o lecţie
deosebită. A-ş putea-o compara cu silueta unui om. Uitaţi-vă căpuşorul, ochii,
urechiuşele, guriţa. Deci: gândim logic,
privim şi vedem, ascultăm şi auzim, convingem
unul pe altul, ţinând cond de ideile
colegilor.
3. Controlul temei de acasă. (Apare furnicuţa).
(Le
aduce însărcinări. Teste pe fişe).
Sunt
harnica furnică
Cu
sacii amandoi
Mă
duceâ pe carare
La
mine-n musuroi.
Acolo
este casa
Cu
camarute mici
Cu
rafturi si sertare
Dulapuri,
dormitoare.
Si
scoala unde-nvata
Copiii
de furnici.
Invata
sa citeasca
In
limba furniceasca.
1 - variantă
1.
Unde
s-au pornit copii?
a)
la şcoală
b)
la grădiniţă;
2.Cu ce se ocupa furnica?
a) se odihnea
b) trăgea un pai ;
3. Ce făcea gândăcelul?
a) aduna mâncare pentru prânz
b) se juca;
4. Unde au alergat copiii?
a) la pârâu
b) la munte;
2 – variantă
1. Pe unde trecea drumul
copiilor?
a) pe lângă un imaş
b) pe lângă un crâng;
2. Care a fost primul lucru pe care l-au zărit copii?
a) un gândăcel auriu
b) o buburuză;
3. Unde alerga iepuraşul?
a) spre pădure
b) spre pârâu;
4.De ce
s-a supărat pârâul?
a)
copiii i-au spus că el nu are nici o treabă
b)
copiii i-au spus că el este murdar
3.1. Citirea selectivă a textului de către copii.
Haideţi să găsim in textul pe
care la-ţi citit acasă :
- Găsim fragmentul unde se spune
că copiii au aruncat abecedarele în iarbă.
3.2. Conversaţi după
conţinutul textului, metoda "Atac mintal" :
- Care a fost comportamentul
copiilor la început?
- Cum credeţi, de ce i-a mustrat
conştiinţa?
- În ce formă e scris textul ?
- Cum ne îndeamnă autorul să fim?
3.3 Tehnologia
interactivă "Continuă
propoziţia" .
- Doi copii, un frate şi o soră,
...
- Aruncară amândoi abecedarele în
iarbă...
-Iepuraşul cafeniu alerga spre...
-Nu uitaţi că odihna şi joaca nu sunt...
4. Învăţarea temei noi.
Pentru ca voi puţin să vă
înveseliţi puţin eu am să vă citesc o ghicitoare.
4.1 Ghicitoare:
Mică, dar voinică,
În spate ridică
Sacul cu povara,
Să-l ducă la moară. (Furnica)
În spate ridică
Sacul cu povara,
Să-l ducă la moară. (Furnica)
4.2
Minuta de înviorare.
4.3 Anunţarea temei şi
scopului.
- Astăzi o să
continuăm să citim un alt text din capitolul "Animale sălbatice".
Furnica stăruitoare.
4.4 Cuv. Întroductiv despre V. Suhomlinski."Minuta biografică".
4.4 Cuv. Întroductiv despre V. Suhomlinski."Minuta biografică".
Textul este
scris de un scriitor care a fost şi el invăţător. A îndrăgit mult copiii şi a
scris pentru ei foarte multe lucrări.
V.O.
Suhomlinski s-a născut la 28 septembrie 1918. A terminat şcoala
natală în satul natal. La 17 ani a devenit învăţător.În anul 1941 merge la război.Apoi
devenise director la şcoală. Cariera pedagogică durează 35 de ani. Citiţi lucrările lui. Sunt foarte
înteresante.
4.5 Citirea model de către inv. a
textului"Furnica stăruitoare".
Facem mai un popas şi ascultăm povestirea lui V.
Suhomlinski "Furnica stăruitoare".
4.6
Lucrul cu cuvintele necunoscute.
În acest text am
întâlnit următoarele cuvinte necunoscute:
Libelulă – insectă cu corpul lung
şi subţire, cu capul mare şi cu aripile străvezii, care trăieşte de obicei pe
lângă ape;
Zace – a fi lăsat
în părăsire;
Cotileşte – a se rostogoli;
Lehamite – a fi grozav de
plictisit;
4.7 Analiza tabloului din carte.
5. Consolidare.
5.1 Recitim (metoda de
accelerare).
Jocul «Recitim»
Recitirea o să petrecem după metoda de accelerare. Deschidem
cărţile pentru citirea textului. Luăm
creionaşele şi 1 min. citim . Ne
pregătim! Începem!
-
Stop! Facem
primul semn.
Citim mai 1 min. iarăşi de la
început. Facem iarăşi semn. Cine a citit mai mult cuvinte a doua oară ridică
mâna. Bravo! Cu câte? Numărăm.
5.2 Jocul"Cine citeşte
mai atent”
Găsim şi citim propoziţiile în care sunt folosite cuvintele de la lucrul
cu cuvintele necunoscute(libelulă, zace,cotileşte,lehamite).
5.3 Citirea selectivă.
- Găsim şi citim dialogul dintre libelulă şi furnică.
5.4 Jocul "Cine este?"
Ascultaţi descrierea şi spuneţi despre care personaj din poveste este vorba.
a)
Mică,
frumuşică, harnică, negrişoară, stăruitoare.
b) Mică, corpul lung şi subţire,
aripele stravezii.
5.5 Jocul "Cubuşorul
magic".
6 plicuşoare de diferite culori
cu întrebări asupra textului.
Unde mergea furnica?
Ce sfat a primit furnica
de la libelulă?
|
Ce le ducea furnica
copilaşilor ei?
Descri-o pe furnică?
|
Ce a zărit furnica în mijlocul drumului?
Descri-o pe libelulă?
|
De ce furnica a
lăsat jos firul de mac?
A reuşit furnica să ducă sâmburele de bostan copiilor ei?
|
A putut furnica să ridice sâmburele de
bostan?
Ce i-a răspuns furnica
libelulei?
|
Cine a inceput să
râdă de furnică?
Furnica rotindu-şi privirile o zări pe...
|
5.5 Ştiaţi că... Curiozităţi despre furnică:
-
lungimea corpului: 2 – 7mm, insa exista si furnici care pot atinge 2,5 cm;
- furnicile pot avea culori de
la albastru sau violet, pana la verde, rosu sau maro;
-
fiecare furnică are 6 picioare puternice;
- o furnica poate ridica de 20 de ori
greutatea ei;
- furnicile au doua maxilare puternice,
care functioneaza precum foarfecele;
- o furnică lucratoare traieste intre 45 si 60 de
zile;
- fiecare furnica prezinta 2 stomacuri:
intr-unul acumuleaza mancare pentru sine, iar in celalalt pentru colonie.
5.6 Lucrul cu propoziţia
deformată.
stăruinţă
|
doriţă.
|
ajunge
|
Prin
|
vei
|
şi
|
muncă
|
la
|
(Prin muncă şi prin stăruinţă vei
ajunge la dorinţă.)
6. Generalizare.
6.1 . Convorbire de încheiere.
6.2 Temă pentru acasă.
De citit și
de povestit textul Furnica stăruitoare.
Citirea
Vasile Suhomlinski
Furnica stăruitoare
Învățătoarea claselor primare Cârnaț Elena I.
Немає коментарів:
Дописати коментар