Поради батькам дітей із ЗПР
(затримкою психічного розвитку)
Корекція затримки психічного розвитку дітей дошкільного віку
Затримку психічного розвитку зумовлюють
різні запальні захворювання центральної нервової системи впродовж перших років життя,
а також травми головного мозку. Ознаки затримки психофізичного розвитку,
пов'язані з ушкодженням мозку, у багатьох дітей виявляються уже в ранньому дитинстві:
запізнілим початком ходіння, незграбністю в рухах, затримкою у розвитку мовлення,
зниженою пізнавальною активністю. Залежно від того, які функціональні системи мозку
зазнали ушкодження, можна спостерігати окремі особливо виражені порушення пізнавальної
діяльності. У деяких дітей найбільш вираженими є недоліки розвитку мовлення,
читання, в інших - лічби, просторової орієнтації, довільної регуляції поведінки.
Крім розглянутих біологічних факторів, затримку психічного розвитку можуть
зумовити ще й так звані соціальні або біологічні чинники. Сама назва говорить
про те, що тут негативний вплив на розвиток дитини справляють умови соціального
оточення (умови проживання, організації розвитку, вигодовування (харчування),
спілкування тощо); розкриваючи біологічні чинники, ми вже частково торкнулися і
соціальних.
Нагромадження величезного досвіду дитиною протягом
перших шести-семи років життя можливе тільки завдяки постійному
експериментуванню, практичній діяльності та її осмисленню. У такий спосіб досвід
систематизується і узагальнюється, насамперед, у процесі оволодіння мовленням.
Свідченням цього є здатність дитини користуватися простими узагальненнями,
такими як «одяг», «взуття», «тварини», «рослини», «овочі», «фрукти», «посуд» і
т. ін. Завдяки усім цим знанням, умінням, а також достатньому рівню
сформованості пізнавальних процесів, що сприяє оперуванню дитиною своїми
знаннями, вона стає інтелектуально готовою до шкільного навчання.
Для затримки психічного
розвитку характерні порушення (до того ж нерівномірні), які виявляються у
зниженні пcиxiчної
витривалості, працездатності i пізнавальної активності, в емоційно-вольових розладах,
нестійкості уваги та у недоліках пам'яті, сенсомоторної координації, в той час
як здатність мислити (інтегративна функція мозку) достатньо збережена. Зрозуміло,
що порушення усіх таких функцій створює негативні передумови для розвитку мислення,
проте своєчасне корекційне втручання дає відчутні позитивні наслідки;
пізнавальна діяльність дитини вирівнюється і наближається до норми.
Причини:
Цепорушення розвитку дітей буває різним залежно від чинників,
що його зумовлюють:
v Трапляється генетично зумовлене уповільнене дозрівання різних систем організму, у т. ч. й
нервової системи. Такі діти, не виявляючи хворобливих ознак, і фізично, і психічно відстають від вікової норми, що виявляються під
час обстеження їх на шкільну зрілість. Особливо відстає емоційно-вольова сфера: дитина може виявляти досить знань
і кмітливості в грі, але дуже важко сприймає суто навчальні завдання, погано засвоює правила поведінки, обов'язки школяра. Адаптація до
школи у таких дітей досить
складна. Їм
краще починати шкільне навчання пізніше, і при цьому вони потребують індивідуального підходу з боку сім'ї і педагога.
v Набагато частіше сьогодні трапляється затримка
психічного розвитку дітей, яка зумовлена різними тілесними захворюваннями,
особливо такими, що починаються в ранньому віці, і, набуваючи хронічності,
надовго позбавляють дитину життєрадісності й активності.
Звернемо увагу на те, що центральна нервова
система в таких випадках безпосередньо не уражається хворобою,
але терпить від загального виснаження дитячого організму. Хвороба знижує психічний тонус дитини, а тому складаються несприятливі умови і для розвитку її психічних функцій. Зрозуміло, що найпершою умовою подолання такої форми затримки психічного розвитку у дитини є лікування її хвороб. Проте цього буває замало, і потрібна ще
й систематична педагогічна робота (але без перевантажень), щоб заповнити прогалини загального психічного розвитку.
Затримка психічного розвитку,
якого б походження вона не була, великою мірою піддається корекції: чим молодша
дитина, тим більших успіхів можна досягти.
Тим
часом батьки часто припускаються помилки, не приділяючи уваги розвитку дитини в дошкільному віці, сподіваючись, що вона
«переросте» свої недоліки.
Справді, до поведінки, знань та пізнавальних можливостей дітей у цьому віці ставляться значно менші вимоги, ніж у шкільному. Крім того, у батьків здебільшого немає можливостей для порівняння розвитку своєї дитини з розвитком інших дітей.
Усе це й призводить до втрати дорогоцінного часу.
Важливо звернути увагу на те, як дитина спілкується
з дорослим: чи вміє вона слухати і виконувати його завдання, чи може
зосередитися на якомусь спільному з дорослим занятті, грі, чи може в разі
труднощів скористатися допомогою і далі успішніше продовжувати заняття. Якщо
дитина відвідує дошкільний навчальний заклад, потрібно з'ясувати з вихователем,
чи засвоює вона програмовий матеріал, які вона має труднощі порівняно з іншими
дітьми, чи вміє вона гратися з товаришами, виконувати доручення.
Тож дбаючи про розвиток дитини, з нею потрібно багато спілкуватися. Звичайно активні, здорові діти самі виступають ініціаторами спілкування, звертаючись до дорослих
з нескінченною низкою запитань.
Відставання дитини у розвитку пов'язане з меншою її
активністю: вона сама менше звертає уваги на розмаїття навколишнього світу і,
відповідно, у неї менше виникає запитань, а ті, що виникають, переважно,
поверхові. Недостатню активність такої дитини повинен компенсувати дорослий власною
ініціативою у спілкуванні і приверненні дитячої уваги до багатьох речей, які
вона сама могла б і не помітити.
Протягом дошкільного періоду діти здобувають великий
досвід чуттєвого пізнання навколишньої дійсності. Насамперед, вони засвоюють сенсорні
еталони: кольори спектра та їх відтінки, основні геометричні форми, відносність
розмірів. Вміння порівнювати предмети за цими ознаками є дуже великим
досягненням у розвитку дитини.
Поступове формування фонематичного слуху і здатності
здійснювати звуковий аналіз слова створює передумови для розвитку навичок
письма та читання, орієнтування в мовній дійсності.
Не
менш важливим є
формування елементарних математичних уявлень. У дошкільному віці діти здобувають чимало знань: про різні явища природи і пори року, рослинний і тваринний світ, працю людей, про родину і
родинні взаємини різних поколінь і багато іншого.
Дуже важливим показником розвитку дитини є її емоційний досвід, здобутий у процесі спілкування з дорослими, рідними й
сторонніми, а також однолітками.
Немає коментарів:
Дописати коментар